Om 110-sentralen
Ved branner, ulykker og katastrofer er det vår døgnbemannede 110-sentral som mottar nødmeldingene og som organiserer redningsinnsatsen.
Vi har det regionale ansvaret for mottak av nødmelding på 110 om brann, redning og akutt forurensning for alle kommunene i Møre og Romsdal, og står i direkte kontakt med AMK-sentralene og Politiets operasjons-sentraler i fylket.
I tillegg til nødmeldingstjenesten har vi oppgaver som:
- overvåke og formidle ulike alarmtjenester fra offentlige og private bygg og institusjoner.
- fjernovervåke flere hundre bedrifter, institusjoner, boliger for brann-, innbrudd-, heisalarmer og andre tekniske installasjoner.
- mottar og videreformidler trygghetsalarmer i flere kommuner.
Møre og Romsdal 110-sentral KF er ett kommunalt foretak lokalisert i Ålesund. Styret i foretaket er valgt av kommunene i Møre og Romsdal. Les mer om vår organisering.
Alarmsentralen tilfredstiller alle krav det offentlige stiller til Alarmsentral Brann. Det er til en hver tid, 24 timer i døgnet , minst to erfarne branntjenestemenn på vakt som betjener våre oppdragsgivere ved hjelp av moderne teknologi.
Linker